Liten dagbok från resan till Ungern/ del 3

Söndag.
Uppstigning vid 7- tiden för frukost. I dag skippade vi att ta med mackor eftersom dom vi hade i går fick slängas. Det är inte så nyttigt att äta mackor som varit i en ryggsäck hela dagen. Vädret  var strålande och vi åkte med full tillförsikt mot samma plats som igår. Kanon att dagens utställning var på samma ställe, lättar att hitta.
Vi fick ett glatt besked att det var ordnar med test för hundens anlag för vallning.
Jag hade fått för mig att det skulle vara tävling i vallning men tycket att det skulle bli intressant ändå.
När utställningen var klar gick vi till restaurangen för att äta. Samtidigt pågick en "show"(ungersk turistfälla), som visade ryttare med häst samt häst och vagn. Helt plötsligt gick vagnen som hade full fart med sina fyra hästar omkull. Då slutade jag att titta! Men det gick bra och efter att de hade skurit av lite linor kunde den hästen som låg på marken resa sig och långsamt linkande gå av planen.
Så nu var det äntligen dags för vallning.
Vi följde efter en bil där den som skulle vara ansvarig för testen åkte.
Vi åkte cirka 11/2 timme söderut och det var riktigt skönt att sträcka på benen när vi kom fram till Baja där Gábor Keve bodde.  testet skulle ske vid det huset som hans pappa hade haft som vakt för nationalparken. Det var riktig gammalt , hur gammalt har jag glömt!
Det stod ett gäng med får i fållan och Camillas första kommentar var: DE HAR HORN!
Hur gick nu testet till:
Camilla och Brazze fick börja med att gå ifrån fåren, första delen var alltså inte i fållan. Hunden såg inte fåren.
1) Hunden skulle följa med sin förare på en rak linje vid sidan cirka 20 meter. Sedan sitta eller ligga på kommando och behålla den positionen i 5 sekunder.
2) Hunden skall stanna kvar i sin position när föraren går i väg 10-15 meter. Hunden får inte lämna eller byta position.
2)När domaren säger till skall hunden springa direkt till föraren på inkallning.

Klarar man den första delen får hunden gå in fållan för att möta fåren.
Hunden har oftast koppel på sig från början för att  domaren skall kunna se vilken nivå hunden ligger på utan att skada flocken.
Om man ser att hunden och deras ledare har allt under kontroll tas kopplet bort.
Både Camilla och Annika klarade testen. Annika hade aldrig vallat med sin hund tidigare och plötsligt hade en ny värld öppnat sig för henne.
vet inte riktigt vad camilla gör här! är det istället för att visa finger?
Annika första gången i fållan.
Även lilla Helka fick prova,,,
Efter testen blev vi hembjudna till vår värd för att dricka "pálinka" som smakade rävgift.
Vi hade en trevlig stund med våra nya vänner.
Efter en timme var vi på väg mot vårt"hotell" igen. Klockan hann bli efter nio på kvällen innan vi var "hemma" och det var för sent för restaurang mat. De stängde köket klockan nio på söndagar.
Så det blev kokta ägg med smörgåsar.. Fungera alldeles utmärkt med vin och vodka till den menyn.
Det var ett gäng trötta och fnittrig personer som åt måltiden.