Tankar om kastration...

Nu är Zehera kastrerad,, I onsdags åkte jag till Albano med en hund som kände på sig att något var annorlunda.
Ingen mat på morgonen och antagligen en matte som inte var som vanligt. Zehera reagerar alltid med att vilja var väldigt nära när hon känner sig osäker och nu satt hon tätt intill mig när vi kom in i rummet där vi skulle träffa vetrinären.  Kände inget förtroende för vetrinären som började med att säga åt mig att tala långsamt för hon kom från Tyskland. Det är väl inget fel på det, att komma från Tyskland menar jag.. men lite mer fokus på hunden hade inte skadat. Jag valde Albano för att tidigare har de varit väldigt proffsiga, men det upplevde jag inte nu..
De skulle försöka ta Zehera först så hon skull kunna komma hem runt ett tiden,,
Fick ett samtal när jag var ute med Yazza på hennes promenad runt lunchtid Allt hade gått bra och hon var vaken,, Du kan hämta henne mellan 16-17.. Ja ha? Men hon skulle ju få åka därifrån tidigare?
När jag kom till Albano för att hämta och hade betalt en summa som jag inte tänker säga här, så blev jag anvisad en plats dit de skulle komma med henne.
När jag hade snällt stått där och väntat en halv timme så kommer den damen som tog betalt av mig och ser att jag fortfarande står där,, Då händer det saker och Zehera kommer halkande med en vårdare. Den blicken som jag fick från Zehera kommer jag aldrig att glömma.. Vad hade jag utsatt henne för? Den frågan har jag ställt mig ett fertal gånger det senaste dygnen.
Tittade på såret och blev chockad då det var cirka 20 cm långt och såg mest ihop tråcklat ut..
Bilden visar såret i dag lördag så det är några dagar.
image348
Första natten sov jag på golvet med henne och hon hade riktigt ont... Hon kröp intill mig och gnydde mest hela tiden.
Jag jobbade hemma på torsdag för att det skulle vara lugnt runt henne. Yazza visade på stor hänsyn och störde inte Zehera.
Andra natten började jag på golvet för att så smånigom kunna krypa upp i soffan med henne nere på golvet. Jag lade två kuddar under huvudet så att "tratten" inte skulle störa för mycket.
I dag var hon med mig på jobbet och det har gått bra..  Hon har mest sovit och tagit det lugnt,,
Hon har fortfarande ont och hennes blick är plågad.
Efter att ha pratat med andra som har gjort samma ingrepp bestämde jag mig för att ringa till Albano och klaga på såret samt hur de hade sytt ihop henne. De bemötte min kritik väldigt sakligt och berättade varför såret såg ut som det gjorde. Jag behövde inte vara orolig för att det skulle bli bråck..
Det kommer nog att bli bättre ju mer tiden går och jag hoppas att det är värt allt senare!
Iimage344


Kommer att skriva mer om Ungern i morgon,,


Rösta på min blogg:http://www.bloggregistret.se/


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej Moster!!
När jag kastrerade Simma var hon så pass dålig så hon fick vara kvar en natt till på djursjukhuset.. De lovade att det inte skulle bli några mer kostnader för oss men då vi skulle hämta henne dagen därpå ville de ha betydligt mer pengar än det vi hade blivit lovade i paketpriset... Det var ju dyrt redan som det var..
Sen sov hon precis hela dagen då vi fick hem henne, somnade med husse på sängen... Sen blev hon pigg och jag ångrar mig inte en endaste sekund att vi gjorde denna operation...Så jag hoppas verkligen att allt blir bra med Zehera, att hon inte ska ha för ont alltså.. Tråkigt med veterinären som inte brydde sig så mycket om fröken...
kram på er...

2007-09-07 @ 21:27:15
Postat av: Marre

Tack Sara, det blir säkert bättre.
Just nu ligger hon nedanför stolen och sover ganska lugnt!
Kram,,

2007-09-07 @ 21:50:54
Postat av: Sara & Zappa

Gud så jobbigt för dig, det är ju aldrig lätt när man måste se ens hund ha ont och man undrar hela tiden vad dom har gjort med dom under dagen.
Jag hoppas att Zehera snart är glad och pigg igen och att det kommer vara värt några jobbiga dagar.
Kram från Sara

2007-09-08 @ 06:25:13
URL: http://www.sarastassar.se
Postat av: martina

Lilla Zehera...skönt att det gick bra men jobbigt att hon har så ont. Man får så fruktansvärt dåligt samvete när man utsätter sina hundar för något som de inte har bestämt själva. Men jag tror att det kommer bli bra snart, de läker så fort. Det kommer bli bra. Tänker på er! Kramar om Zehera.
Kram

2007-09-08 @ 11:39:18
URL: http://yevonde.blogg.se
Postat av: Marre

Har lagt in en bild som visar såret i dag, lördag..

2007-09-08 @ 18:03:29
Postat av: Eva W

Det läker! Vänta bara. Vi kastrerade två katthonor, där den ena visade sig vara dräktig, så det blev en stor operation. Ärret såg mycket värre ut än det där och jag var övertygad om att hon skulle dö. Nu syns det knappt. Och katten är hur pigg och glad som helst.

2007-09-09 @ 16:51:01
URL: http://dogspot.se
Postat av: Åsa & Zig-Zag

Zig-Zag och jag skickar krya på hälsningar till Zehera. Zig-Zag är ju också kastrerad och hennes operationsärr syns inte alls. Jag hade också jätteågren för vad jag hade utsatt henne för (en frisk hund!!), men är glad att jag har gjort det nu. Tips om det är jobbigt med tratt, prova en t-shirt (om hon kan låta bli såret). Sen har jag också sett att det finns en uppblåsbar variant av tratt (som en krage). Kram Åsa m Zig-Zag

2007-09-09 @ 20:59:52
Postat av: Marre

Köpte en uppblåsbar tratt. Men den var för stor!
/Marre

2007-09-10 @ 18:07:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0