Nyårsafton!

Då har Yazza varit med om sin första nyårsafton tillsammans med oss.
Jag har varit lite orolig för alla smällar då jag har sett vissa tecken på att hon har reagerat när det smäller.
Kvällen innan nyårsafton började folk smälla runt vårt hus, Yazza stod vid dörren och  skällde och jag uppfattade att hon vaktade oss mot det okända. Jag bestämde mig för att gå en promenad med hundarna vid 9-tiden för att se hur hon reagerade ute på smällarna och det var i princip ingen reaktion, hon tittade till lite vid de värsta oljuden men tittade sedan på mig för att kolla att allt var ok!! Med godis och en matte som var precis som vanligt gick promenaden galant och hon kunde även koppla av bättre inomhus efteråt!.

image486
image487


Eftersom jag vet att vårt hus ligger väldigt strategiskt, högt på ett berg, så ville jag förbereda inför nyårskvällens fyrverkerier.  Köpte ben som hundarna gillar att tugga på och oftast blir de helt uppslukade av sitt tuggande.
Dagen hade samma rutiner som de tidigare dagarna under vår ledighet. Slalomträning samt vissa grundläggande övningar för Yazza.
En lång skogspromenad följt av en dusch då det är skitit och blött i skogen just nu.
Vid 4-tiden började det brännas av en massa fyrvekerier, jag kan inte fatta varför inte folk kan vänta till klockan 24.00.
Yazza sprang ibland till dörren och skällde men var lugnare än tidigare. Efter en god middag tog jag på dom kopplen och gick ut... Försökte gå där det var lite lugnare, men fick vända efter en kvart och gå hem igen.
Fem minuter innan tolv bröt kriget ut, ja man kan nästan uppfatta det som att det är krig. Hundarna blev överraskade av den första smällen och den var kraftig, även katterna sprang och gömde sig. Jag hämtade benen och sedan lade sig lugnet,,, Två koncentrerade hundar som inte brydde sig om hur mycket det än smällde, drog också ned för fönstrerna i det rummet som de var i.
Det smälldes och sköts raketer runt hela vårt hus, det är en suspekt upplevelse att  titta på hela föreställningen.
En dryg halvtimme senare blev det väldigt tyst utanför vårt hus.. Puh över för den här gången!


Kommentarer
Postat av: Martina

Hej! Japp, vi har tagit långledigt uppe i dalarna. Kommer hem nästa vecka.

Skönt att hundarna hade det lugnt på nyårsafton. Ella var jätterädd, och eftersom de började smälla så tidigt på dagen så var hon rädd nästan hela dagen. Inte kul...men det blev lugnt efter tolvslaget i alla fall.

Men nu är det ett nytt år och massa agility att se fram emot!
Kram

2008-01-01 @ 17:10:13
URL: http://yevonde.blogg.se
Postat av: Marie

Vad skönt att nyårsafton gick bra. Lyxig mat dom fick ;o)
Kram

2008-01-02 @ 20:43:35
URL: http://www.charlie-diva.se
Postat av: Malin

Skönt att hundarna kunde koppla av på tolv-slaget och låta sig avledas med lite smaskens.

Önskar dig en god start och fortsättning på 2008!
Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0