Lite mer förklaring!

Lite mer om min resa till Norge och kursen med Kayce Cover.

Fördraget på kvällen innan kursen startade gav lite ljus i tunneln vad SATS står för.
Jag hade också läst på hemsidan och tittat på lite filmer. Tyckte nog att några av filmerna var lite "underliga"!
I dag förstår jag dom mycket bättre.

Enligt Kayce så är det bättre att använda sig av en intermidiate bridging (Support) signal som pågår så länge hunden närmar sig målet. "Du är inte riktigt färdig, men är på rätt väg"
Man ger en slutgiltig signal när målet är nått! (terminal bridge)= sucé! Enligt Kayce så uppnås målet snabbare och bättre med den här metoden. Om man jämför med klickern där det blir det ett avbrott i beteendet när man klickar samt ger en belöning. Dessutom kan man inte vara så exakt i sin signal med klicker som med intermidiate och terminal bridging.
Vi fick prova med att testa på kursdeltagare, först med att klicka fram ett beteende och sedan IB och TB.
Det gick enklare och snabbare med IB och TB.
Godis behövs inte användas i samma omfattning enligt Kayce. 
Vi fick också lära oss en "touchsignal" = handtarget. Som jag i och för sig redan har på alla tre hundarna. 
Sedan var det dags att lära sin hund förstå vad IB samt TB är.
Mer om det senare.

Jag tränade en hel del på "Lugn" och "Alert"  Slutmålet är att Crozza själv skall lära sig koppla av när jag säger ordet lugn till henne.  Bra att använda när hunden går upp i stress. 
Det skall jag presentera för pumisarna också.

Kayce säger att djuren är intelligenta och förstår en massa ord.
Därför bör vi lära djuren  innebörden av de ord som behövs  när vi kommunicerar.


Så fortsättning följer.

Har inga bilder från kursen då det vara foto samt film förbud.
Vi fick skriva på tre olika papper med vad vi inte fick göra.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken sommar du haft. Hur hittar du allt nytt som är på gggggg.

Njuter av dina hundar och dina besvär.

kram från oss alla/PumiL8

2009-08-20 @ 20:33:07
URL: http://123.minsida.se/PumiL8

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0