Zehera,,,

Jag har alltid sett Zehera som en osäker hund!  Hon har tidigare hellre dragit från obehagliga situationer än stannat kvar och tagit en fight. Och hennes "feghet" har gjort att andra hundar gärna satt sig på henne. Hon har varit med om en hel del när hundar helt oprovocerat har flugit på henne. En gång på en agilitytävling. Zehera och jag stod invid banan och en hund bara flög fram och attackerade henne ordentligt. Såg ägaren gå med en blomspruta senare för att hunden skulle hålla sig lugn! Den upplevelsen satte djupa spår  hos Zehera.
Märkte en förändring, när Zehera för ungefär en månad sedan försvarde Crozza mot en påträngande schäfer.
I dag hände samma sak när jag och pumisarna var ute i skogen! Helt plötsligt hör jag en man ropa, George kom tillbaka, kom hit! Såg något stort komma forsande emot oss. Zehera och Yazza var lösa och snabbt tänkte jag, skall jag koppla dom? Nej, bestämde jag mig väldigt snabbt. De har större chans att springa ifrån en angripare om det skulle behövas.
Jag insåg att jag skulle inte kunna göra mycket mot den hunden, om den ville oss illa...
Zehera flög emot den när den hade kommit fram till oss. Hon attackerade den mot halsen och markerade med tänderna men bet inte! Jag studerade hennes taktik, hon klapprade med tänderna hela tiden där den andra hunden var som mest blottad och oskyddad!  Hon försvarde Yazza och tilllät inte angriparen att komma i närheten av henne! Jag märkte att inkräktaren inte var aggresiv, som tur var och lät Zehera visa var skåpet skulle stå! Till slut var hundens husse flåsande framme hos oss och tyckte att det vore bra om hans hund kunde få lite stryk. Jag tänkte för mig själv, vore bra om du hade lite koll på din hund.. Men jag sa inget,,,

Min prinsessa gör det hon älskar mest...
Springer!

Yazza spanar av läget!


Kommentarer
Postat av: Marie L

Hej hopp!

Skönt att Zehera "försvarar" Crozza på ett bra sätt! Inte bra när hundägare tycker att det är bra om deras hundar för "stryk"! Det är ju den som kommer med hundarna kopplade mentalt eller med snöreoch deras hundar som får ta "smällen", man kan bli f-----d för mindre.

Ha en bra vecka!

2009-02-03 @ 10:35:47
URL: http://www.123minsida.se/Minos
Postat av: PumiL8

Du är utmanad, kolla in min blogg pumil8/bloggagratis.se

2009-02-03 @ 20:41:54
Postat av: Sara

Det är spännade att titta på sina hundar vad dom gör och hur dom aggerar i olika situationer.

Men korkat uttryck av ägaren som du skrev bättre han hade koll på sin hund kanske ?!

2009-02-04 @ 15:49:54
URL: http://www.sarastassar.se
Postat av: Katarina

Tro det eller ej, men Lazy var också väldigt osäker när hon var yngre :-) Jag tyckte det var jobbigt att se henne "må dåligt" och uppmuntrade henne att säga ifrån själv..... Ångrar det idag, önskar att hon skulle säga "hjälp matte" istället för att själv bli arg på jyckar som kommer fram till henne.

Håller med om att det var en fånig husse, det är väl hans jobb att uppfostra sin hund och inte Zeheras?

2009-02-04 @ 16:35:31
URL: http://lazyochzero.dinstudio.se
Postat av: Elin

Hej Hej, jag hittade precis din blogg och såg att du har pumi. Mina små älsklingar är av samma ras :)

2009-02-04 @ 19:02:47
URL: http://leelin.se
Postat av: Elin

Mina hundar kommer faktiskt ifrån Bennaz som Zehera :)

2009-02-04 @ 21:21:47
URL: http://leelin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0