Spår i skogen!

Sitter och väntar på bilder från vår helg! Nu lever inte alla människor i mitt tempo så jag lär få vänta ett tag till.

I fredags åkte jag och Crozza på spårläger som svenska australian shepherd klubben hade annordnat. Kan inget om personspår, men ser det som en utmaning att lära mig.
Instruktör var Kurt Lindfors. En ikon inom spår och hunderi. Lärare i hundtjänst, pensionerad bruks, lydnads och bevakningsdomare, samt CA-kontrollant. Har själv tävlat SM i spår 5 ggr och vunnit en gång, samt kört upp tre SBCH. Idag har Kurt en Bc men har tidigare haft Schäfrar. En helt underbar människa med massor av ödmjukhet och humor.

Fotograf Yvonne Höglund
Vi började vid 7-tiden på fredagskvällen med middag samt att Kurt gick igenom vad hundarnas förare ville jobba med.
För Crozza och mig gällde det att få verktyg så vi kan fortsätta träna här hemma. Efter många glada skratt , god mat samt fika åkte Crozza och jag till vandrarhemmet för lite sömn.
Lördag morgon intog vi de dammiga skogsvägarna för att möta upp Kurt. Han hade förberett spår för att hund samt förare skulle få träna på de individuella önskemålen. Crozza och jag fick "motivationsspår!
 Mackan  var den som fick den stor äran att hålla i linan när Crozza skulle spåra upp matte.

Fotograf Yvonne Höglund
  Vi la ut sele och lina på marken, Mackan hade Crozza i kopplet. Jag ställde mig vid selen och tittade ut mot den riktning som jag skulle gå. Tittade inte på hunden! Sa Crozzas namn en gång. Mackan tog bort Crozza så hon inte såg var jag gick. Jag sa Crozzas namn två gånger och började gå. Ungefär 100 meter bakom en sten rakt fram la jag mig ner. Så fort som jag hade försvunnit bakom stenen selade Mackan på och Crozza gjorde debut i spårskogen. Hon kom forsande med stor glädje och lekte glatt med pinnen som jag hade i handen.
Vi hann med ett till motivationsspår innan vi åkte till en sjö för korvgrillning.

Fotograf Mackan Fredriksson


Crozza har ännu inte kommit på det här med bad.

Efter en skön vila så var det dags för skogen igen.
Hängde på Lennart Roos och hans duktiga aussie på ett spår. Lovar att det gick fort upp och ner i terrängen. Var så svettig och anfådd och insåg att konditionen måste jag göra något åt.

Crozza och jag gick totalt 3 st "motivationsspår på lördagen. Svårigheten stegrades lånsamt för henne.  Hade en nöjd hund när dagen började närma sig sitt slut.. Så nöjd så hon rullade ihop sig mitt på grusvägen och sov.
När vi kom tillbaka vid 6-tiden på kvällen till klubbstugan var hennes trötthet borta. Hon lekte både med Kurts hund och Mackans valp. Efter middagen hade vi genomgång av hur terrängen samt vinden påverkar spåren. Väldigt intressant, men ögonen ville bara sluta sig. Det var inte bara hunden som var trött!
Fortsättning följer....


Kommentarer
Postat av: Marie L

Härligt det låter! Synd att vi inte kunde vara med. Ser att Crozza och Rosso nästan ser jämnstora (små?) ut på badbilden. Menar du att Crozza inte gillar att bada?

Ha det gott!

2009-04-28 @ 23:07:31
URL: http://www.123minsida.se/Minos
Postat av: Mackan

Men vad roligt! Jag visste inte att du hade blogg! Då ska jag länka till dig.

Ta hur många bilder du vill. Har lagt ut en bildsida nu också.

Bilden på badet ljuger, Ross var inte lika hög som Crozza än heller. :)

Ha det fint!

2009-04-28 @ 23:20:22
URL: http://www.skippo.org
Postat av: Stina

Sjysst att få så erfaren spårmänniska i starten. Jag har tävlat en del med Kurt, trevlig människa. Dimma gillade verkligen hans border Isidor. Nu är det väl bara att tuta o köra, dom har bra näsor våra "småttingar"

Stina Dimma o Trolla

2009-04-29 @ 10:34:23
Postat av: Marianne D

Vilka härliga bilder. Vad kul att det blev lyckat och att du/ni tyckte det var roligt. Förstår att ni var trötta (och nöjda) efter denna helg!!Mycket att lära och alla intryck för lilla Crozza.



Ha en härlig valborg



Kram



Marianne och sheltiesarna.



2009-04-29 @ 23:02:10
Postat av: Anonym

Vilka härliga bilder. Vad kul att det blev lyckat och att du/ni tyckte det var roligt. Förstår att ni var trötta (och nöjda) efter denna helg!!Mycket att lära och alla intryck för lilla Crozza.



Ha en härlig valborg



Kram



Marianne och sheltiesarna.



2009-04-29 @ 23:03:28
Postat av: tina

Heeeej!!!

Nu är det längesedan vi körde!! Känns som evigheter sen, vad ska ni ut i fårhagen och göra på lördag?? Det är väl onödigt;o) Själv ska vi på mingelfest, jag är ju ingen festnisse, så jag hade gärna sluppit. Men jag tänkte hinner upp en sväng på fm, måste bara ladda Nixxa - tävlar sön.

Så superkul att kursen var så bra.

Ja, du Marre, tänk om alla männiksor hade ditt tempo, då hade det dragit korsdrag fast dörrarna var stängda Hahahah!!!

Kramkram

2009-04-30 @ 14:11:57
URL: http://nixxa.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0