Försvinner vettet när de byter tänder??


Det känns så just nu! Eller är det att Crozza börjar upptäcka att hon "kan själv"?
Hon är fortfarande lika gullig, glad, pussig, kramig, men har en stor egen vilja! Det är härligt att börja lära känna sin hund lite mer.
Hon bråkar en hel del med katterna. Det är inte bara hennes fel, då en av katterna retas ordentligt med henne. En dag jagade han henne med tassen beredd...

I går var det valpkurs på klubben!
Förbudsträning stod på schemat. Vi skulle lära våra valpar vad ett nej betyder...  Ett snabbt nej och om hunden lyssnade, massor av beröm och belöning! I koppel gick det riktigt bra. Lyssnade bra på mitt nej! Sedan skulle valparna vara lösa! Crozza snodde hela tallriken i första försöket. Vid nästa tillfälle gick hon inte fram till tallrikarna, utan sänkte ner kroppen och började cirkla runt, såg ut som en BC, men var okontaktbar. När jag drog iväg ifrån henne över planen släppte blockeringen! Det såg verkligen ut som att hon vallade tallrikarna!

En annna sak som jag tränar på är att hundarna skall kunna vänta på sin tur!
Läste ett inlägg på Eva Bodfädlts blogg hur man kan träna sina hundar för att lyckas!
Hundarnas husse undrade vad jag gjorde när armarna gick som väderkvarnar!
I dag var det andra gången och efter en liten stund hade både Yazza och Crozza fattat vad det handlade om. De låg lugnt och väntade på sin tur.
Nästa gång skall jag resa mig upp för att göra det lite svårare.


Bilden är tagen när hon var lite yngre och "snällare" mot katterna!


Vill ni leka?


Jag kan koppla av!


Kommentarer
Postat av: Maja, Achilles & Link

hahah..så tränar vi med, Link är superduktig, däremot min lilla terrier...han SKA bara förbi om han så ska hoppa över mej!

2009-01-15 @ 21:44:11
URL: http://warriors.nu
Postat av: Kärran o Keaton, Wilbur, Spirou o Gromit

Obs! Skrytkommentar :)

Detta tränar vi nästan dagligen i lite olika situationer. Mina jyckar är hur duktiga som helst - HEMMA! (Om inte störningen är för stor det vill säga. Jaha, nu kommer alla dessa "om" också!)



Jag tycker det här är en av de roligaste sakerna i vardagslydnaden att träna. Jag blir lika imponerad varje gång mina hundar faktiskt tycks veta vad de heter. ;) Och en i flocken är ju också en gammal döv gubbe! Men inga problem där inte!

2009-01-16 @ 02:10:00
URL: http://www.storolillnos.dinstudio.se
Postat av: Malin&Arwen&Eowyn

Tja, vettet verkar åka lite fram och tillbaka när de är unghundar. Eowyn är en varannandags-hund. Vissa dagar är hon hur lydig och rar som helst, för att nästa dag ge mig fingret och spela allan :-/ Men misströsta inte, de blir vuxna vid ca två år ;-)

Kram

Postat av: Marie Å

Ha ha låter inte helt olik sin matte...glad, gullig och med en stor egen vilja. :o) Hade hon gett blanka sjutton i dig och dina åsikter hade hon ätit upp allt på tallriken även andra gången L

Kram

Marie

2009-01-16 @ 22:11:01
URL: http://www.charlie-diva.se
Postat av: tina

Heeej!

Hoppas vi hinner prata mer i mor´n, kommer ni?

Jag harinte kört något under veckan med hundarna endast promenader och pyttelite på dessa. De kommer att vara galna på både valpträffen och i ridhuset....

Hahaha håller med Marie... Jag tror ändå du vinner..

Som sagt, hon blir ju vuxna om 1½år hihih

Kramkram

2009-01-17 @ 18:42:00
Postat av: Petra

Kunde inte låta bli att le när jag läste ditt inlägg samt Malins kommentar....Nitro blev "vuxen" när han var äldre än 2 kan jag nämligen avslöja! :-D



Tack för din synpunkt i min blogg! Självklart får även mor-farföräldrar komma med tips och råd!

2009-01-17 @ 21:55:39
URL: http://www.petrasbc.se.nu/
Postat av: Katarina

Jag hävdar bestämt att de blir vuxna först vid tre år :-) Och människor blir vuxna vid..... 35! Står det något i köpekontraktet om att vett ingår i hunden? Jag börjar undra ibland om det är så man måste göra för att få en "normal" hund.

2009-01-19 @ 13:57:16
URL: http://lazyochzero.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0