Tripp till Skåne!

Den långa fredagen började med  frukost hos Therese och David.  Bra sätt att samla den stressade släkten på sin födelsedag. Zehera  ville inte ens gå in för de " otäka" katterna som bor tillsammans med Tesen och David. Yazza fick också känna på ett klo!
När vi var mätta och belåtna fortsatte vi till Gyllene Uttern där vi bodde över natten.
På morgonen åkte vi för att titta på Malin som tävlade i Oxie, där det även var den första uttagningen till landslaget. Vi såg några riktiga bra lopp och Arwen och Malin sprang ett kanon lopp. Håller verkligen tummarna att de kommer med i landslaget, VM går i Norge i år och det är inte omöjligt att det blir en resa dit.
Fortsatte till stugan utanför Lund som jag lånat av en arbetskompis. På väg dit pratade jag med honom och det visade sig att duschen funkade inte, var ett rör som hade frusit. Ändrade planer, hotell var det som gällde.
På Påskdagen var det äntligen dags för själva syftet med hela resan, Susan Garrett.
Kommer bara att kort sammanfatta min tankar när det gäller kursen.
Jag hade nog inte förstått att det skulle bli så mycket teori, den första dagen fick knappt hundarna vara ute ur burarna.
Zehera fick panik i buren när jag drog ned dragkedjan den första dagen, så hon fick ligga nedanför mina fötter och under Mia L :s stol.
Upptäckte efter första dagen att jag borde ha läst Susans bok innan kursen för att ha lite mer kött på benen gällande hennes sätt att jobba.
Det här har fastnat efter de två dagarna av teori.
VALUE och CHOICE.  Hunden har alltid ett val och Susan säger att man skall ge hunden en valmöjlighet för att den på det viset lär sig. Hon sa att hunden alltid skall vilja jobba och får aldrig peka finger åt föraren och säga "don´t haffa" Om det händer så väljer den fel och får ta sina  konsekvenser. Man skall aldrig locka eller lura hunden att göra något, Susan har tre regler, no verbal, no lure and no fysichal corrections. 
C.R:A.P. Det fattade jag inte först vad det var-continually reinforcing ambigious performance.
Det gäller att belöna rätt saker och verkligen tänka till vad man belönar,
RELATIONSSHIP.Det var en sak som verkligen fick mig att fundera hur jag som förare  skall kunna ha ett högt värde för min hund. Vi fick tips på fler övningar som jobbar upp relationen mellan hunden och föraren.  Träningspasen skall vara korta och intensiva. När hunden är ute ur buren (ligga i bur även på träningen) så är det vårt jobb som gäller med full fokus. Snacket med  klubbkamraterna får man ta när hunden ligger i buren igen.
BURTRÄNING,, kommer mer om det sedan. har börjat träna Yazza.
Finns givetvis mycke mer att berätta om de här två dagarna, kommer nog att beröra saker i bloggen igen.
Tredje dagen var det äntligen dags för lite mer övningar med hunden.
RUN FAST DAY.
Vi fick börja med att springa en rak bana på 20 m. Hunden sattes i starten och föraren skulle springa utan leksak och med leksak. Föraren stod en bit framför hunden.Startsträckan var 5 meter. Syftet med det här var att se om hunden sprang fortare när man hade en leksak i handen eller utan. Hunden skall helst jobba snabbare när inte leksaken syns för då har hunden huvudet mer sänkt och har full fart framåt.
Zeheras tid var utan leksak 2,3 sek med leksak 2,31 sek..
Sedan kom det en rak bana med hopphinder, 5 m mellanrum på den höjd som man tävlar på. Det skall inte vara någon större skillnad på tiden med eller utan hinder. Men det var det för oss, utan leksak 4,22 sek...
Finns lite att jobba på.. Efter raksträckan använder vi de fem hindren och gör en u-sväng. Tiden bör vara den samma som tidigare eftersom det fortfarande är en bana på 20 m. Hunden bör ha samma driv i en sväng som på en raksträcka.  Viktigt var att tiden skulle vara densamma åt båda hållen, vänster och höger. Annars kan det finnas en stelhet i sidan. Zeheras tid  var sämre 4,79 tror jag.
En anna sak som Susan betonar är vikten av att kampen skall var engagerande och rolig och att det är viktigt att ha kul med sin hund.
Fick verktyg som jag kommer att använda i träningen framåt.   Hade lika gärna kunnat vara utan hund för det var väldigt lite träning med hunden.
Bilderna visar vad Yazza gjorde när Zehera och jag var på kurs...
Hade kul och luftade pälsen!!!image151image153image155

Kommentarer
Postat av: sara kalle och zappa

Oj vilken helg :D hoppas du fick med en massa nya ideér hem så att det var värt att inte få träna så mycket hund men man lär sig mycket av att lyssna också även om det är lättare att koppla av om man vet att hunden är trött och nöjd.

2007-04-13 @ 19:04:46
URL: http://www.sarastassar.se
Postat av: martina

Oj vilken helg att smälta! Massa nya ideer att testa verkar det som. Va Yazza växer...stora damen snart ju! Föra tt svara på dina frågor, jag kommer attt gå ner i tid snart för att sen vara ledig juli och fram tills jag ska ha barn i augusti. Sen e jag ju mammaledig :) Pumiträff? Det måste jag ha missat. Var? När? Hur?

2007-04-13 @ 22:28:43
URL: http://yevonde.blogg.se
Postat av: Sara

Hej hej!!
Roligt att du varit på kurs.. Missade det helt, det var mormor som sa det... :)
Jag skulle önska att jag hade mer leklust på alla mina hundar.. den enda som börjar kunna leka lite nu är Gizmo.. Och det tror jag kommit för att jag låter lite leksaker ligga framme då å då :P så han kan komma med dem till mig och inbjuda till en lekinvit...
Nosdutt kan jag absolut ingenting om så det vågar jag inte uttala mig om...
kram på er

Postat av: Yvonne&Co

Japp, vi tränar som "tokar"... helt underbart med (vackert) väder man kan vara ute i. Idag var träningsfri... förutom att Lifa och jag gjort STORA framsteg med slalom... Vad vill du ha hjälp med och när?
Läste nu i din blogg om Susan-kursen... måste ha varit spännande även om jag har hört både ris och ros om kursen...

Jättekul att du uppskattade banan från förra veckan. Och att du har hjälp av tipsen jag gav... känner mig så "gnällig" ibland... Det är så lätt att hoppa in i instruktörsrollen även på "fritiden"... att vara både Folkhögskollärare OCH agilityinstruktör har sina sidor... en gång lärare alltid lärare...
Du och Zhera börjar bli jätteduktiga... nu gäller det att ta en genväg med Yazza och inte göra om samma misstag som med Zhera... säger jag som håller på att "lära" min FJÄRDE agilityhund "OKORREKTA" kontaktfält... NÄR SKA JAG LÄRA MIG TRO???????

2007-04-14 @ 00:37:44
URL: http://www.facerase.biz
Postat av: martina

Låter ju kul! Tyvärr så kommer jag ej in på Emmas sida av någon konstig anledning...Vilken tid är det? Jag är i Uppsala imorn på morronen, ska dit ikväll. Så det kanske kör ihop sig.

2007-04-14 @ 09:36:22
URL: http://yevonde.blogg.se
Postat av: Petra

Kul att läsa dina tankar efter Susan-kursen. Jag hade också velat gå...

2007-04-16 @ 00:15:42
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Petra

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0