Vallhund!


Undrar vad hon vallar här?

Det är lire kaos här hemma mellan varven.. Crozza är grym när det gäller katterna. Bl.a om vi är på väg in och det kommer en katt som vill in samtidigt ,så slänger hon sig på den och trycker ned katten genom att ta ett grepp över nacken.
I går försökte jag allt för att avstyra hennes överfall. Locka, klicka, skälla (sämst), avleda, timeout. Det bästa godiset var framme. Vill inte sätta henne i buren så hon upplever den negativt, då vi jobbar för fullt med hennes burträning.
Tyvärr sätter hon och Yazza igång varandra. Och inte blir det lättare att försöka avstyra när katterna retas.
Någon som har en bra lösning?

Ni som har fler än två hundar vet hur det kan vara att gå i koppel med sin flock. Det kan dras en hel del. Crozza som vill fram, fram hela tiden, (vilket är bra i och för sig)!drar en hel del. En kväll i veckan när vi hade vait ute på isen och lekt fick jag nog när hundarna var uppkopplade för sista biten hem. Släppte Zeheras och Yazzas koppel, som mycket snällt satte sig ner och väntade på vad som skulle hända. Sedan gick Crozza och jag, zickzack, bakåt, framåt, runt. Jag belönade hela tiden när hon gick med löst koppel, så fort hon spände kopplet ändrade jag riktning. Kändes som hon fattade lite mer vad jag menar med att inte dra. Kräver inget fotgående utan bara ett koppel som inte är sträckt. Fick också tipset att använda mig av pumisarna som inte drar, belönar dom när de går vid min sida. Vilket innebär att Crozza själv har börjat upptäckta mer och mer att där hos matte är det bra att vara.

Inkallningen fungerar kanon. Fast det är lösspringande hästar eller hundar runt henne,så kommer hon när jag ropar. Vet att det kan bli knäck i öronen snart, så vi fortsätter träna inkallning.
Gällande löspringande hundar var jag med om en obehaglig upplevelse i onsdagskväll. Åkte från klubben och när jag precis var vid ridhuset sprang en stor hund upp på vägen, den stod mitt i vägen och tittade åt det hållet den kom ifrån, den väntade på hund två som kom forsande. De drog med världens fart över vägen och upp på åkrarna på andra sidan. Jag kör alltid lugnt på den här platsen för både rådjuren och polisen brukar vara aktiva just här. Tur att jag som kom först och de två andra bilarna som kom efter hann stanna.

Crozza är helt annorlunda att ha runt sig och träna mot pumisarna. Det innebär att jag hela tiden söker andra vägar och metoder för hennes träning. Om det är rastypiskt eller om det är hennes personlighet vet jag inte just nu!!. Kan bara säga att jag ena stunden sliter mitt hår i vanmakt för att i nästa brista ut i ett skratt över hennes hyss. Hon har alltid glimten i ögat vad vi en gör.



Kommentarer
Postat av: PumiL8

Skönt att höra att det är fler som får brydderi när den tredje hunden kommer in i flocken. Alla problem bli hela tiden lite seglivade men, men sen rättar det till sig när nästa problem dyker upp. Förrästen har jag inte tre hundar längre utan de är numera 9 stycken och det kanske vore läge med en liten pumikille så att det blir balans i flocken, ha ha

2009-02-28 @ 21:23:19
URL: http://www.123minsida.se/PumiL8
Postat av: Malin, Arwen & Eowyn

Har du provat med en blomspruta när hon överfaller katterna? Det är ett snabbt och effektivt straff som inte skadar och du kan själv vara helt neutral. Ev kan du ha ett speciellt ord eller läte precis innan du sprutar, så blir det som ett omvänt klick. Se till att ha sprutflaskan beredd i de situationer du vet att risken för kattöverfall är stor. Kanske kan du även spruta på katterna när de retas?

Ett annat tips är att ändra rutiner för att förebygga och minska risken för beteendet. Du kan tex se till att Zehera och Yazza (och katterna) alltid går in först, medan Crozza får vänta utanför dörren. Kanske träna att hon får sitta en stund i hallen/tvättstugan innan hon får gå in i huset, så kanske hon är i ett lugnare sinnelag?

Hoppas det löser sig. Alltid jobbigt när det blir rörigt kring hundarna. Skönt att inkallningen funkar så bra, det är guld värt att ha!



Kram

2009-02-28 @ 22:45:26
Postat av: Åsa & Ia/Ell

Tack för påhälsningen i bloggen :) och jag ser att du blivit med valp :) kul... då är vi flera osm har valp... min hämtas om fyra veckor :)



Huset är underbart och vänligt... och så varmt och skönt... :)



ses på apellplanen :) åsa

2009-03-02 @ 07:49:38
URL: http://hem.passage.se/kayla01/Index.htm
Postat av: Stina

Kännerigen allt du skriver. Min katt Melker retas och håller nu på att psyka ner Trolla. När hon ligger och sover säger han "BUHHH" och far fram och omkring. Trolla blir skiträdd och hoppar upp på mig yrvaket och undrar vad som händer. Jag tror han gör så för att han känner att Trolla är lite het på honom. Vad gäller konsentration i övningarna så man måste ta det väldigt lugnt och lite i taget. På prom. drar hon också i kopplet (hetsas av Dimma). Jätteduktig på inkallningarna och jag kör nu med att gömma en vante lite här och där för att dra uppmärksamheten på MIG. Det tycker hon är kul.. Jag tror att det kommer en brytpunkt nu där vi får vara lite obs samt naturligtvis också att ha lite tur vad gäller det mesta. Dom börjar testa lite. Men det är en oerhört rolig, lättsam och behändig liten varelse och hitintills känns det mesta lätt. Vi höres //Stina Dimma o Trolla

2009-03-02 @ 10:43:47
Postat av: Maja, Achilles & Link

Åhh...vad kostar det med hund?

Ska du gå? jag vill gå!

2009-03-02 @ 20:58:44
URL: http://warriors.nu
Postat av: tina

Men hon är ju sååå söt i alla fall... Nu är det dags för en prommis snart...nu är det längesedan.. Tänk om dygnet hade mer än 24 tim :o)

Kramkram, men vi ses väl på söndag valpagilityn väl??

2009-03-03 @ 22:57:29
URL: http://nixxa.bloggagratis.se
Postat av: Sari

Oj, vad stor hon har blivit och fortfarande lika söt. Man lär sig massor av att ha hundar som är olika i träning och vardag, fast man sliter sitt hår ibland ;-)

Blomsprutan som Malin skrev om tror jag oxå på!



Lycka till, hoppas vi ses snart!



Kram

2009-03-04 @ 15:01:48
URL: http://www.belgarebc.se.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0