Äntligen vallning!

I går åkte jag och Crozza till Skärblacka för att få en lektion i hur en aussie vallar!
Jag bävade lite, för i vår egen hage har hon mest visat ett jaktbeteende! 
Hon visade från början en attityd som man inte har i hagen!  Crozza är en stark, men smart hund, så hon fattade ganska snabbt att det hon visade dög inte! Så skönt kändes det när hon började visa vad hon kunde!
Kvällen tillbringade vi vid Göta Kanal i ett vackert beläget vandrarhem.
I morse såg vi ett vikingaskepp slussa innan vi åkte till fårhagen igen.


Efter att ha sett slussningen blev det lite brådis för att åka till "prova på vallning" som aussieklubben hade anordnat!
Solen stod högt och öste ner sin härliga värme, men för att kunna vara på topp hela dagen uppsökte jag skuggan åt mig och Crozza!
Vi tränade fålla på får och ankor! Väldigt speciellt med ankor, Ett djur som är väldigt känsliga på signaler och hundens tryck!  När jag höll i kopplet så stretade och drog hon för att komma fram mot ankorna. Släppte kopplet och hon gjorde sitt jobb så fint!  Matte blev så varm i hjärtat! Vilken hund!  Sista gången i fållan med fåren gick också kanon! Så vår läxa nu är att få ett stopp, samt att Crozza skall vara med i hagen och koppla av!

Rätt attityd? Nej!
Bättre!

Kommentarer
Postat av: Cathis, Sixten & Riffe

Hej Marre

Visst var det trevligt och lärorikt igår! Om en lite varmt, pust. Det är så roligt att träffa andra aussieägare och du som även har Pumisar, min tidigare ras, jätteskoj.

Nu får vi ut och träna hundarna i vallning. Jag ska nu ta in korna tillsammans med Sixten.

Ha det gott i sommarvärmen.

Postat av: Tina

Så härligt att läsa - visst är det en skön känsla när hundarna tänker och arbetar :o) Vi kör trix här hemma och Naya får misslyckas och hon mår bra av det :o)

Kattstackare, inte roligt och för dig inför Skutskär och allt :o(

Ok, vid halv 8-tiden om du kan...

2009-06-29 @ 11:25:22
Postat av: Malin&Arwen&Eowyn

Vad kul att du fått hjälp att komma igång med vallningen! Det är så häftigt att se dem utvecklas och upptäcka alla instinkter :-)



Vi ses!

Kram, Malin

2009-06-29 @ 11:38:38
Postat av: malin m vegas

va kul att läsa! Hon ser jättefin, nu var det längesen vi såg er, men i skutskär kanske?

Ha det bra!

2009-06-29 @ 19:34:32
URL: http://hundskoj.zoomin.se
Postat av: Anonym

Hihi, undrar om mina vovvar skulle klara vallning. Hade jag bara ett körkort skulle jag åkt iväg på kurs och tagit reda på det...... Ses väl i Skutskär i helgen, ska ju inte tävla så ni får väl utnyttja mig som "hundhållare" och "sakhämtare"....

2009-06-30 @ 22:40:42
URL: http://lazyochzero.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0