Yazza träning..

Den här helgen skulle Yazza och jag gått på kurs med andra valpar hos Hundens Hus.
Nu blev det ett flertal avbokningar, så kursen blev inställd.
Istället fick jag erbjudande om privatträning, vilket jag nappade på.
En timme i går och en timme idag sedan skall vi träffas om en vecka för en till timme.

Jag berrättade per telefon vad jag ville jobba med, kontakt, koppelträning samt möte med andra hundar.
Vi började igår med kontaktträning inomhus, köttbulle i munnen som Yazza skulle ta..Jag stod på knä, förde fram köttbullen till hennes nos rörde handen långsamt till min mun och placerade köttbullen synlig, händerna bakom ryggen samt var helt passiv..
Det var många funderingar, samt erbjudande från hennes sida,, Titta vad duktig jag är, sitt, nej det vill du inte, då lägger jag mig, nej inte det heller, lite skall,, Nej inte det.... Till slut efter att jag hade fört köttbullen till hennes nos och tillbaka till min mun förstod hon.. Bingo..
Vi körde det 3x3 gggr..
Sedan hade jag köttbullen i min högra hand visade den för henne ,slöt handen och satte den bredvid mitt ansikte.
Hunden skulle inte titta på handen utan ta ögonkontakt.. Var svårt att hinna med hennes ögonkontakt, blixtsnabb..
Men lyckades några gånger,, Och kunde belöna rätt med köttbullen och varsågod.
Läxa att hem och träna inomhus i tre olika rum..
Vilket vi gjorde och i dag visade vi att träningen hade lyckats,,
Vi fick en tredje kontaktövning som vi skall jobba med.

Fick också lära in ett ljud som jag skall använda när jag vill ha uppmärksamhet under våra promenader i koppel..
Helt fantastiskt att det är så "lätt" att lära in nya saker. Det är bättre att ha ett ljud som påkallar uppmärksamhet än ett ord... Kan säga att det fungerar klockrent..
Vi klickade även henne när hon tittade på andra hundar och matade med köttbullar.  Till slut blev det så titta på annan hund, klick ,titta på matte =köttbulle.. Vid ett tillfälle kom det ett"bjäff" två gånger. Men det var inte det hysteriska, längst ute i kopplet och skälla..
Så det skall vi träna på under veckan.
Åsa som var vår instruktör tycker att Yazza verkligen vill jobba och vara mig till lags.
Det märktes att hon tycker det är kul att jobba, svansen gick och hela hunden visade lycka när vi klev in på Hundens Hus idag..
image173

Kommentarer
Postat av: sara kalle och zappa

ååå vad skoj att gå kurs, alltid roligt att få nya ideér, härlig start på tävlings säsongen också :D

/Sara

2007-05-01 @ 17:44:09
URL: http://www.sarastassar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0