Att valla med Yazza..

 Zehera är fortfarande "sjukskriven" och skall ta det lugnt ett tag till. Stygnen är tagna och hon är pigg och glad nu,,

Så Yazza fick följa med själv och valla ute på Ekerö.  Vi hade fått en flock med får som ingen hade vallat på tidigare och de stod och tryckte mot staketet.

Tog in Yazza i fållan med krattan i högsta hugg. Satte henne och gick mot fåren, tog fram henne och lät henne jobba självständigt. När hon kom för nära slog jag med krattan i marken. Kan lova att det går fort, väldigt fort..
Men hon vänder bra och håller flocken samlade mest hela tiden. Hon rusar inte in i flocken, men ligger lite för nära och håller för högt tempo. Finns inga rädslor  hos henne och hon är mycket bestämd mot fåren.
Jag är väldigt tyst och använder krattan mer än min mun än så länge. Vill att hon skall ha ett självständigt arbete och inte fråga mig hela tiden. Blir det helt tokigt får jag gå in och korrigera hennes jobb.
image369

Vi har även varit på klubben och tränat agility. Selma som är en BC fick följa med. Hon har gått en nybörjarkurs med sin lillmatte och var rolig att jobba med. Väldigt motiverad och förig. Tyvärr har jag kört fast med Yazzas träning... Känner mig inte inspirerad och behöver influenser från andra... Känner mig inte bekväm med metoden som jag har valt för att lära in slalom och står och stampar. Funderar att använda samma som jag hade till Zehera.
Får nog ta tag i mina "privat instruktörer" Malin och Yvonne för en lektion,,,


I morgon åker jag till Budapest med jobbet och om allt fungerar kommer jag att träffa N och lilla Helka på fredag.

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej Moster!!
vad skönt att zehera är pigg nu... ha det så trevligt utomlands nu..
kram sara

2007-09-19 @ 09:48:06
Postat av: Sara & Zappa

Yazza verkar ju vara stört skön och en riktig liten tuffing :)
Alltid jobbit när man kör fast i träningen,
när jag fastnar i lydnaden brukar jag gå agility kurs för omväxling...
Kanske du skulle göra det samma fast en lydnads kurs då ;)

2007-09-19 @ 14:34:37
URL: http://www.sarastassar.se
Postat av: Marre

Inte lydnand,, Men spår skulle vara roligt..

2007-09-19 @ 16:24:52
Postat av: Martina

Va roligt att det går så bra med Yazza och vallningen! Superkul! Annan träningslust kommer att komma tillbaka, det går alltid upp och ner. Ha det så skönt utomlands, även om jag antar att du ska jobba :) KRAM

2007-09-19 @ 19:08:50
URL: http://yevonde.blogg.se
Postat av: Eva

Kul med vallningen! Nån gång ska jag skaffa får. (Maken vill inte nu).
Om slalom. Man står alltid och stampar vid vissa punkter, vilken metod man än kör med. Slalom är svårt. Hon är ung. Lägg det åt sidan ett tag eller backa och gör enklare så det blir kul igen. (Muffin kunde jättebra slalom nyss men har nu börjat gå in på fel sida. Vi grubblar på var vi blev otydliga).

2007-09-21 @ 17:02:49
URL: http://dogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0