Kontaktfält!

Petra Strand höll en clinic i torsdags om kontaktfält.
Vi gick igenom lite olika punkter.
En grov sammanfattning är:
Var alltid konsekvent.
Ge hunden en tydlig målbild av vad den skall göra.
Inga verbala eller fysika korrigeringar. (Ingen belöning= korregering).Kontaktfältet skall vara en positiv plats för hunden.
Som förare måste man bestämma innan vilka kriterium som skall gälla.

Vi gick igenom hur träning med target kan se ut i de olika stegen från inomhus till kontakthinder.
Det gäller att inte ha för bråttom och gå för fort fram.
Träna, träna träna!

Det var en riktigt bra kväll och jag/vi fick en massa tips och nya lärdomar.

Jag har tränat på nosdutt med Yazza men har lagt ned träningen för jag blev  tveksam till att använda den metoden.
Diskuterade med bl.a Jenny Damm de olika metoderna som kan användas. Skall kolla i helgen hur befäst nosdutten är hos Yazza.
Zehera har lärt sig tassar på targeten. Den metoden skall jag befästa mer på kontaktfälten. Hennes målbild måste bli tydligare.
image557

Kommentarer
Postat av: Emma Willblad

Vi kör nosdutt på target stick och på hand men på platta vill jag ha "tramp" haha bilden i bloggen bjuder han på allt möjligt! Fort men fel i mellan åt!

2008-03-29 @ 11:08:22
URL: http://www.k9world.se
Postat av: Marie Å

Tack för trevlgt fika och promenadsällskap idag :o)
Ser fram emot årets tävlingar tillsammans.
Kram

2008-03-29 @ 21:28:53
URL: http://www.charle-diva.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0